10 C
Nafpaktos
Tuesday, November 29, 2022
spot_img
spot_img

Β. Ζορμπά- Ραμμοπούλου «Η γοητεία μιας πόλης με απτά τα κατάλοιπα της πλούσιας ιστορίας της»

Η Βησσαρία Ζορμπά- Ραμμοπούλου, συγγραφέας του βιβλίο «Ο Σπετσέρης του Λεπάντο», μιλά στην «ε»

 «Ο Σπετσέρης του Λεπάντο» είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα για τους Δον Κιχώτες που πολεμούν ανεμόμυλους, γι’ αυτούς που αγωνίζονται για το δίκιο του συνανθρώπου τους, για τους οραματιστές που μπορούν ν’ αλλάξουν τον κόσμο… για τους Δον Κιχώτες που πολεμούν ανεμόμυλους. Έτσι περιγράφεται το βιβλίο της Βησσαρίας Ζορμπά- Ραμμοπούλου η παρουσίαση του οποίου θα γίνει στην πόλη της Ναυπάκτου, την ερχόμενη Δευτέρα, εκδήλωση ενταγμένη στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου. Σήμερα η συγγραφέας του μιλά στην «ε».

φωτο: Λένα Αρκουμάνη

 

Καταρχάς κ. Ζορμπά, θα θέλαμε να μας μιλήσετε για τη σχέση σας με την πόλη της Ναυπάκτου…

Η Ναύπακτος  μου ασκούσε πάντοτε τη γοητεία που ασκεί μια πόλη με τόσο ορατά και απτά κατάλοιπα της πλούσιας ιστορίας της. Και βέβαια, την έλξη που ασκεί η πόλη με τις σύγχρονες ομορφιές της. Παρότι κατάγομαι από την Αιτωλοακαρνανία, δεν έχω άλλη ιδιαίτερη σχέση με την όμορφη πόλη σας…

 

Ερχόμενοι στο συγγραφικό σας έργο, διαβάζοντας κάποιος το βιογραφικό σας διαπιστώνει ότι έχετε παράξει μία σειρά από έργα, τα οποία ανήκουν σε διαφορετικές κατηγορίες (για παιδιά, για μεγάλους, επιστημονικής φύσεως κλπ). Ανάλογα με τα ερεθίσματα της κάθε περιόδου;

Καλλιεργώ εκ παραλλήλου διαφορετικά είδη λόγου και μάλιστα πολύ συνειδητά. Δεν υπάρχει, δηλαδή, χρονική ακολουθία περιόδων ή φάσεων: μία περίοδος, ας πούμε, κατά την οποία ασχολήθηκα με το παιδικό, μία δεύτερη περίοδος που ασχολήθηκα με το επιστημονικό κ.ο.κ. Σε λίγες μέρες για παράδειγμα αναμένεται η έκδοση ενός παιδικού παραμυθιού μου και ενός εφηβικού μυθιστορήματός μου. Πιστεύω πως η επιδίωξη του συγγραφέα πρέπει πάντοτε να είναι η επίτευξη λογοτεχνικού ύφους άσχετα από το είδος με το οποίο καταπιάνεται. Δεν είναι μικρότερων λογοτεχνικών απαιτήσεων ένα παιδικό παραμύθι ή ένα εφηβικό μυθιστόρημα! Ίσα- ίσα! Απλά αλλάζουν τα μέσα και οι τρόποι, ανάλογα με το είδος.

 

 «Ο Σπετσέρης του Λεπάντο» είναι το τελευταίο σας βιβλίο, ένα ιστορικό μυθιστόρημα που θα θέλαμε να μας πείτε καταρχάς ποια υπήρξε η αφορμή για να έρθει η ιδέα του και φυσικά στη συνέχεια για να προχωρήσετε στη συγγραφή του. 

«Ο Σπετσέρης του Λεπάντο» γεννήθηκε από την ανάγνωση ενός επιστημονικού άρθρου στο περιοδικό ΧΡΟΝΙΚΑ του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου Ελλάδας, το οποίο αναφερόταν στους εβραϊκούς τάφους της Ναυπάκτου και τα επιτύμβια επιγράμματά τους. Από την ανάγνωση αυτή ξεκίνησε να ξεδιπλώνεται η ερευνητική και αναστοχαστική αλυσίδα, από την οποία ξεπήδησε ο κεντρικός μου χαρακτήρας, ο Σπετσέρης, η οικογένειά του, η σεφαραδίτικη καταγωγή του, η επικοινωνία του με τους Εβραίους σηροτρόφους της Περίστας, με τους ραββίνους της Πάτρας

 

Τι θα διαβάσει κανείς παίρνοντας το εν λόγω βιβλίο στα χέρια του; 

Θα διαβάσει βέβαια για τις συνθήκες που επικρατούσαν τη συγκεκριμένη περίοδο στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο, για το κλίμα που οδηγεί στο συνασπισμό των Ευρωπαικών Χριστιανικών Στόλων εναντίον του Οθωμανικού, την περιγραφή της Ναυμαχίας και την έκβασή της, τη συμμετοχή του Θερβάντες στα πλοία των νικητών. Ταυτόχρονα, όμως, όπως σε κάθε ιστορικό μου μυθιστόρημα, παράλληλα με τα πραγματικά ιστορικά γεγονότα και πρόσωπα, θα παρακολουθήσει τις ζωές και τις αγωνίες των πλασματικών μου χαρακτήρων, όπως είναι η οικογένεια του Εβραίου Σπετσέρη Ναχμία, των Γραικών χωρικών, του Βενετσιάνου νεαρού Τζιοβάνι, που ερωτεύεται την Εύα Ναχμία, του Κωσταντή, που φτάνει ως απεσταλμένος του Πατριαρχείου, για να βοηθήσει τον κοινό σκοπό Ορθοδόξων και Καθολικών… Μέσα από μία περιπετειώδη πλοκή μυστηρίου θα διαβάσει τις συνέπειες της Μεγάλης Ιστορίας στις ζωές και στις τύχες των απλών ανώνυμων ανθρώπων. Όμως, χάρη στην αρτιότητα και τη φροντίδα των εκδοτών του βιβλίου (ΑΡΤΕΟΝ ΕΚΔΟΤΙΚΗ), ο αναγνώστης θα έχει την ευκαιρία μιας εικαστικής απόλαυσης, χάρη στα χαρακτικά που κοσμούν τα κεφάλαια του βιβλίου και αναβιώνουν και οπτικά την ατμόσφαιρα της εποχής.

 

Υποθέτουμε πως, ως ιστορικό μυθιστόρημα, έχει πίσω του και αρκετές ώρες δουλειάς ως προς τη γνώση εκείνης της περιόδου, για να αποτυπωθεί και το κλίμα της με τον καλύτερο τρόπο στις σελίδες του…

Πράγματι, έχει πίσω του πολλές ώρες έρευνας και αναζήτησης πηγών. Όμως έχει, επίσης, και πολλές ώρες επεξεργασίας, «κόψε-ράψε», όπως συνηθίζω να το λέω χαριτολογώντας, ώστε αυτή η έρευνα και η ιστορική πληροφορία να μην «μπουκώνει» τον αναγνώστη, να μην του στερεί τη λογοτεχνική απόλαυση..

 

Είστε εκπαιδευτικός και με την ευκαιρία της συζήτησής μας πείτε μας την άποψή σας για αν στο ελληνικό σχολείο σήμερα η λογοτεχνία έχει τη θέση που πρέπει ή όχι…

Ποια είναι, άραγε, η θέση που της πρέπει; Πώς το ορίζουμε αυτό; Οπωσδήποτε, τα Προγράμματα Σπουδών έχουν ανανεωθεί και οι εκπαιδευτικοί πραγματοποιούν στα σχολεία μας πολλές και εξαιρετικές δράσεις Φιλαναγνωσίας. Ωστόσο, ο εξετασιοκεντρικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης, ο χρησιμοθηρικός και ωφελιμιστικός χαρακτήρας των κοινωνικών μας αξιών, υπονομεύουν την αυθεντική σχέση των παιδιών και των εφήβων με τη λογοτεχνική απόλαυση.

 

Την ερχόμενη Δευτέρα θα γίνει η παρουσίαση του βιβλίου στο Ίδρυμα Δημητρίου & Αίγλης Μπότσαρη. Κάντε μέσω της «ε» το κάλεσμά σας στους αναγνώστες μας.

Το  βιβλίο έχει εκδοθεί υπό την αιγίδα του Ιδρύματος  Μπότσαρη καθώς και της Εταιρείας  Ναυπακτιακών Μελετών και αισθάνομαι την ανάγκη να τους ευχαριστήσω δημόσια. Επομένως, είναι για μένα μεγάλη η τιμή και η συγκίνηση για την παρουσίαση του βιβλίου μου σε αυτόν τον ιστορικό χώρο, δίπλα στα κειμήλια της ίδιας της Ναυμαχίας. Θέλω, ακόμη, να ευχαριστήσω δημόσια το Δήμο Ναυπακτίας και προσωπικά την κα Κωστή, γιατί η παρουσίαση συμπεριλαμβάνεται στις επετειακές εκδηλώσεις του Δήμου. Μεγάλη, ακόμη, είναι η συνεισφορά του κυρίου Δημήτρη Σιούντα, ο οποίος θα διαβάσει αποσπάσματα του βιβλίου μου μαζί με την κυρία  Κωνσταντίνα Αντωνιάδου. Ευχαριστώ θερμά, επίσης, το Βιβλιοπωλείο Write House για την ευγενική υποστήριξη. Θεωρώ ότι, πέρα από το περιεχόμενο του βιβλίου, οι εξαιρετικοί ομιλητές, κύριος Νικόλαος Τριψιάνος, κυρία Ελένη Αδαμοπούλου και κυρία Μαρία Δρογγίτη θα προσφέρουν στο κοινό την αφορμή για ενδιαφέρουσες ερωτήσεις και συζητήσεις…

 

Μοιραίο ερώτημα, στο κλείσιμο κάθε τέτοιας συζήτησης. Το επόμενο βιβλίο σας έχετε ήδη αρχίσει να το δουλεύετε;

Όπως σας είπα και προηγουμένως δύο βιβλία είναι ήδη στο Τυπογραφείο, ενώ έχω ολοκληρώσει ένα ακόμα ιστορικό μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στην Ηγεμονία του Κιέβου το 10ο μ.Χ. αιώνα. Προσωρινός του τίτλος «Ο Μοναχός και ο Ηγεμόνας» αλλά δε θα πω προς το παρόν περισσότερα…

Σας ευχαριστώ θερμά!

Η συγγραφέας

Η Βησσαρία Ζορμπά-Ραμμοπούλου σπούδασε Φιλολογία και Αρχαιολογία, μετεκπαιδεύτηκε στα Παιδαγωγικά, είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης του Πανεπιστημίου Πατρών και διδάκτωρ του Παντείου Παν/μίου.

Έργα της για παιδιά και ενηλίκους βραβεύτηκαν σε Πανελλήνιους Διαγωνισμούς και κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός, Κέδρος, Πατάκης, Ωκεανίδα, Aρτέον, Σαΐτης

Το μυθιστόρημά της «Το Κρυμμένο Εργοστάσιο Παιχνιδιών» (ΠΑΤΑΚΗΣ)  απέσπασε το Βραβείο Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, οι: “Σελίδες ενός Έφηβου Χειμώνα» (ΠΑΤΑΚΗΣ) συμπεριλήφθηκε στη βραχεία λίστα για ΚΡΑΤΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ, ‘’Το Καλοκαίρι των Αβάρων’’ (ΚΕΔΡΟΣ) στη Βραχεία Λίστα του περιοδικού ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ. Tο 2018 από τις εκδόσεις ΓΡΗΓΟΡΗ κυκλοφόρησε το επιστημονικό σύγγραμμά της κοινωνιολογικού περιεχομένου: «Νέοι Εκπαιδευτικοί Θεσμοί και Παγκοσμιοποίηση», βασισμένο στα ερευνητικά πορίσματα της διδακτορικής της διατριβής.  Την ίδια χρονιά, επίσης, βραβεύτηκε από το Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», για την τραγωδία «ΜΕΛΕΑΓΡΟΣ: Ο Γιος της Αλθαίας». Το 2019 κυκλοφόρησε σε συνεργασία με τη Μυρτώ Ραμμοπούλου το εικονογραφημένο αφήγημα «Το θαυμαστό Ταξίδι της Πρωτονιφάδας» (από τις εκδόσεις ΑΡΤΕΟΝ), το εικονογραφημένο παραμύθι της «Οι περιπέτειες ενός Ευτυχισμένου Νάνου που έγινε Δυστυχισμένος Γίγαντας» (από τις εκδόσεις ΣΑΙΤΗ) και το ιστορικό μυθιστόρημα για εφηβικό-νεανικό κοινό «Οι Ματαιωμένοι Αρραβώνες Η 29η Απρίλη 1453» από τις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗΣ (Βραχεία Λίστα Υποψηφιοτήτων για Κρατικό Βραβείο Εφηβικού Μυθιστορήματος).

Εργάζεται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

 

 

 

Newspaper WordPress Theme
Newspaper WordPress Theme
Newspaper WordPress Theme
Newspaper WordPress Theme
Newspaper WordPress Theme

Περισσότερα

Newspaper WordPress Theme