27 C
Nafpaktos
Sunday, June 16, 2024
spot_img
spot_img

Χάνονται οι αποζημιώσεις από τις καταστροφές του 2021 στη Ναύπακτο;

Η καθυστέρηση του δήμου να υποβάλει το φάκελο αιτία του προβλήματος

 

Ήταν πρωί του Σαββάτου, 11 Δεκεμβρίου του 2021, όταν η Ναυπακτίας δοκίμασε τις αντοχές της χτυπημένη από έντονα καιρικά φαινόμενα. Η έκδοση έκτακτων δελτίων επιδείνωσης του καιρού είχε προκαλέσει συνεδρίαση του Συντονιστικού Οργάνου της Πολιτικής Προστασίας στο δημαρχείο της Ναυπάκτου, για να ακολουθήσει ανακοίνωση η οποία έδινε τις σχετικές οδηγίες στους πολίτες. Τα προβλήματα που έμειναν πίσω, άλλα ήταν άμεσα διαχειρίσημα, άλλα όμως όχι, καθώς οι «πληγές» που άνοιξαν σε ορισμένες περιπτώσεις παραμένουν έως σήμερα ανοιχτές. Ένα εξ αυτών και μάλιστα πολύ σοβαρό αυτό των αποζημιώσεων των πολιτών, αφού ο δήμος υπέβαλε με καθυστέρηση το σχετικό φάκελο στο υπουργείο Εσωτερικών, με συνέπεια σήμερα φαντάζει αν όχι αδύνατη, σίγουρα πολύ δύσκολη η πληρωμή τους.

Το πρωί της Δευτέρας, 14 Δεκεμβρίου, με απόφαση του δημάρχου Βασίλη Γκίζα ορίστηκαν οι Επιτροπές για την καταγραφή και εκτίμηση των ζημιών, σε συνέχεια της οποίας οι πολίτες που είχαν πληγεί από την κακοκαιρία θα έπρεπε εντός δύο μηνών, όπως έλεγε η ανακοίνωση, να υποβάλλουν αίτημα προκειμένου να δρομολογηθούν οι αντίστοιχες αποζημιώσεις. Δυστυχώς όμως, έως και σήμερα, 15 μήνες μετά, αυτό δεν έχει καταστεί εφικτό. Το γιατί έχει αξία να το αναζητήσουμε, εστιάζοντας για αρχή στις φορές όπου το θέμα ετέθη στο δημόσιο διάλογο, μιλώντας φυσικά για το δημοτικό συμβούλιο, όπου σύμβουλοι της αντιπολίτευσης έθεσαν ερωτήσεις για την πορεία των διαδικασιών.

Ανοίγοντας μία μικρή παρένθεση στην παράθεση των γεγονότων, έχει αξία να αναφέρουμε ότι δύο ημέρες μετά την εκδήλωση της κακοκαιρίας, τη Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου, το δημοτικό συμβούλιο συζήτησε και αποφάσισε για το τεχνικό πρόγραμμα του 2022, με την αντιπολίτευση να αιτείται να πάρει αναβολή το θέμα, καθώς ήταν πλέον φανερό πως οι ανάγκες παρεμβάσεων θα ήταν εν μέρει διαφορετικές από εκείνες που είχαν ήδη σχεδιαστεί, όμως η δημοτική αρχή το απέρριψε, σημειώνοντας πως όταν γίνει η αναλυτική καταγραφή των ζημιών, τότε ο δήμος θα κάνει και τις απαραίτητες διορθώσεις.

Το πρώτο ερώτημα 1 μήνα μετά

Λίγες εβδομάδες αργότερα, στο δημοτικό συμβούλιο της 31ης Ιανουαρίου του 2022 ο δημοτικός σύμβουλος Γιώργος Ασημακόπουλος θέτει ως θέμα το εάν έχει ξεκινήσει η διαδικασία καταγραφής των ζημιών από τις αρμόδιες επιτροπές του δήμου, μιλώντας για τα νοικοκυριά, και αν όχι, αφενός για ποιο λόγο υπάρχει καθυστέρηση, αλλά και αφετέρου τι χρονοδιάγραμμα υπάρχει επ’ αυτού.

Στην απάντησή του ο Β. Γκίζας τόνισε ότι είχε ολοκληρωθεί η καταγραφή για τις καταστροφές που είχε υποστεί ο δήμος και στις έξι δημοτικές του ενότητες, υποβάλλοντας μάλιστα και το σχετικό τεχνικό δελτίο, ενώ για εκείνη που αφορούσε στα νοικοκυριά επιφυλάχτηκε να απαντήσει. Ο δημοτικός σύμβουλος παίρνοντας εκ νέου το λόγο υποστήριξε πως βάσει πληροφοριών δεν έχει ξεκινήσει ακόμα η εν λόγω διαδικασία, με το δήμαρχο να απαντά ότι θα ενημερωθεί άμεσα και θα δώσει ακολούθως τις σχετικές απαντήσεις.

Το δεύτερο ερώτημα 3,5 μήνες μετά

Στις 28 Μαρτίου του 2022, και ενώ έχουν περάσει τρεισήμισι από τις καταστροφές, ο Γ. Ασημακόπουλος επανέρχεται στο δημοτικό συμβούλιο, τονίζοντας πως υπάρχει πληροφόρηση για μη έναρξη της διαδικασίας καταγραφής. Ο δήμαρχος στην απάντησή του τόνισε πως έχει γίνει μερικώς καταγραφή, αποδεχόμενος όμως πως υπάρχει καθυστέρηση. Ως αιτία αυτής επικαλέστηκε τη νόσηση υπαλλήλων, αλλά και τη διαθεσιμότητα οχημάτων, ζήτημα για το οποίο η υπηρεσία Περιβάλλοντος είχε προ λίγων ημερών μεριμνήσει να λυθεί. «Θέλω να πιστεύω ότι σε δέκα μέρες θα έχει τελειώσει», είπε τότε, κλείνοντας την τοποθέτησή του ο δήμαρχος.

Στο σήμερα

Για να φτάσουμε πλέον στην πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, που πραγματοποιήθηκε στις 8 Μαρτίου, στην οποία και πάλι ο Γ. Ασημακόπουλος θέτει το ζήτημα της διαδικασίας των αποζημιώσεων, ζητώντας ξεκάθαρη απάντηση για το αν υπάρχει περίπτωση περικοπής ή και ματαίωσης αυτών, λόγω καθυστέρησης υποβολής του αιτήματος από το δήμο προς το Υπουργείο Εσωτερικών.

Με καθυστέρηση το αίτημα

Εδώ λοιπόν είναι που έρχεται στο φως της δημοσιότητας και το τι συνέβη, με συνέπεια σήμερα να φαντάζει αν όχι αδύνατο, σίγουρα εξαιρετικά δύσκολο, οι πολίτες που δικαιούνται τα χρήματά τους… να μην τα λάβουν. Ο δήμος, να σημειώσουμε στο σημείο αυτό, υπέβαλε τελικά το αίτημα στο υπουργείο Εσωτερικών 9 περίπου μήνες μετά, και ενώ όμως του είχε ζητηθεί να το υποβάλει εντός εξαμήνου από τις καταστροφές. Αυτή η καθυστέρησή του είναι που σύμφωνα με το υπουργείο τον πετά… εκτός αποζημιώσεων, προκαλώντας όπως είναι λογικό αναστάτωση στους πολίτες, οι οποίοι περίμεναν να λάβουν κάποια χρήματα ως συνέχεια των ζημιών που υπέστησαν. Χρήματα, τα οποία θα πρέπει να τονίζουμε, κανείς δεν θα τους τα έδινε μετά από υποσχέσεις, αλλά τα οποία δικαιούνται βάσει των όσων ορίζει η πολιτεία για σχετικές περιπτώσεις.

Ο Β. Γκίζας είπε, μεταξύ άλλων, στην απάντησή του στο πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο, ότι έθεσε το ζήτημα στον υφυπουργό Εσωτερικών Στέλιο Πέτσα, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη Ναύπακτο, παίρνοντας ως απάντηση πως θα το εξετάσει προκειμένου να βρεθεί λύση, ενώ ακολούθως και ο ίδιος επικοινώνησε με την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου, σημειώνοντας πως υπάρχει κατανόηση για το δίκαιο του αιτήματος. Όπως είπε ο δήμαρχος, για πρώτη φορά το υπουργείο αποκλείει από τις αποζημιώσεις εκείνους τους δήμους που δεν υπέβαλαν φακέλους εντός της προθεσμίας που είχε οριστεί (υπάρχουν κι άλλοι εκτός του δήμου Ναυπακτίας), φέρνοντας μάλιστα ως παράδειγμα προηγούμενη περίπτωση όπου και πάλι ο δήμος είχε υποβάλει εκτός χρονικών ορίων τα στοιχεία, χωρίς να παρουσιαστεί πρόβλημα με την καταβολή των χρημάτων. «Τα συγκεκριμένα επιδόματα έχουν τέτοια μορφή που δεν μπορούν τα οποιαδήποτε χρονοδιαγράμματα και προθεσμίες να τίθενται επί ποινή αποκλεισμού», είπε ο δήμαρχος, θέτοντας και μία πιο… νομική διάσταση του θέματος.

Στο διάλογο που ακολούθησε «εκτοξεύτηκαν» και οι σχετικές αιχμές, με το δήμαρχο να κατηγορεί την αντιπολίτευση ότι επιχειρεί να κάνει πολιτική πάνω στο θέμα, και την αντιπολίτευση να του απαντά ότι υπάρχουν πολιτικές ευθύνες, αλλά απ’ ότι φαίνεται στη δημοτική αρχή ακολουθούν την λογική… για όλα φταίει ο σταθμάρχης. Οι της μειοψηφίας δεν παρέλειψαν μάλιστα να ρωτήσουν εάν έχουν γίνει ενέργειες αναζήτησης ευθυνών από τον-ην υπάλληλο που χειρίστηκε το θέμα, για να απαντήσει ο Β. Γκίζας ότι δεν μπορεί να έχει γίνει κάτι τέτοιο από τη στιγμή που το ζήτημα είναι ακόμα ανοιχτό για την καταβολή των αποζημιώσεων. Ο δήμαρχος είπε ακόμα ότι υπάρχει σειρά εγγράφων τόσο της υπηρεσίας του δήμου, όσο και του ίδιου προς το υπουργείο, όπου ζητούνται συγκεκριμένες απαντήσεις για το θέμα, με επίκεντρο το ότι οι πολίτες δεν μπορεί να «τιμωρηθούν» ακόμα κι αν ο δήμος δεν τήρησε τις προθεσμίες, χωρίς όμως έως σήμερα να έχει δοθεί κάποια απάντηση. «Αυτό το θέμα είναι προς επίλυση και είναι σοβαρό. Από κει και πέρα, νομίζω τα υπόλοιπα είναι για εσωτερική κατανάλωση», είπε καταλήγοντας ο Β. Γκίζας.

Συνοψίζοντας

Συνοψίζοντας τα παραπάνω σημαντικότερα σημεία με τίτλους:

  • Πλημμύρες είχαμε στις 11/12/21.
  • Πρώτη ερώτηση στις 31/1/22, με τον δήμαρχο να επιφυλάσσεται να απαντήσει για το που είναι η διαδικασία.
  • Δεύτερη ερώτηση στις 28/3/22, όπου ο δήμαρχος απάντησε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις, εκφράζοντας όμως την άποψη ότι εντός δεκαημέρου θα ολοκληρωθεί η διαδικασία καταγραφής
  • Στις 8/3/23 και αφού τυπικά χάθηκαν τα χρήματα, το θέμα ετέθη ξανά, παίρνοντας από τη διοίκηση του δήμο υπηρεσιακή διάσταση, αλλά σύμφωνα με την αντιπολίτευση με σοβαρές πολιτικές ευθύνες.

Είναι σαφές ότι το καμπανάκι χτύπησε εγκαίρως για τις διαδικασίες, όμως ουδείς σε πολιτικό επίπεδο ασχολήθηκε περισσότερο, ελέγχοντάς τες, πολύ περισσότερο δε βάσει και των χρονοδιαγραμμάτων που είχαν δοθεί. Η απάντηση που δίνεται, ότι και στο παρελθόν με καθυστέρηση είχαν υποβληθεί οι φάκελοι χωρίς να παρουσιαστεί πρόβλημα… είναι μία απάντηση, όμως επί της ουσίας και σε πρακτικό επίπεδο αυτό δεν αφορά τους πολίτες που δικαιούνται αποζημιώσεις, οι οποίοι σήμερα βλέπουν ότι είναι πολύ πιθανό να μην πάρουν τα χρήματα που δικαιούνται, χρήματα που ξεκινούν βάσει πληροφοριών από τα 600 ευρώ και φτάνουν έως τα 3.000 ευρώ. Τέλος, όσο κι αν επιχειρείται να εμφανιστεί ως ζήτημα καθαρά υπηρεσιακό, από τη στιγμή που ετέθη εγκαίρως και επανειλημμένως όφειλε η πολιτική ηγεσία του δήμου να μεριμνήσει ώστε τα χρονοδιαγράμματα να τηρηθούν. Από τη στιγμή που έχει υπάρξει δεδομένα λάθος χειρισμός του θέματος, δεδομένη είναι και η πολιτική ευθύνη που έρχεται ως συνέχεια αυτού.

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας «Εμπρός Ναυπάκτου»

spot_img
Newspaper WordPress Theme
spot_img
Newspaper WordPress Theme
Newspaper WordPress Theme
Newspaper WordPress Theme

Περισσότερα

Newspaper WordPress Theme